Blog Feed

Författarintervjuer

Författarintervju: Maria Richardsson

Maria Richardsson, författare.
Foto: Chatrin Carlsson

Författaren Maria Richardsson är kanske mest känd för sina deckare. Men hon har också skrivit två romaner för unga vuxna, varav den ena blev nominerad till det stora ljudbokspriset Storytel Awards 2021 i kategorin Ungdom. Jag har haft nöjet att intervjua Maria.

Berätta lite om dig själv!

– Att skriva har alltid varit mitt största intresse, och förutom böcker skriver jag låttexter, dikter och bloggar regelbundet. Jag jobbar som skrivarcoach/lektör och leder skrivarkurser. Jag är gift, har två söner och bor i en villa utanför Skövde.

Vad fick dig att börja skriva böcker?

– Även som barn skrev jag berättelser. Jag tror helt enkelt att jag började skriva berättelser i samband med att jag lärde mig skriva överhuvudtaget, och ju äldre jag blev desto mer skrev jag, så att jag ville bli författare har alltid funnits i mig. Men det som krävdes för att få ihop min debutbok var att jag bestämde mig för att ta tag i det en gång för alla, bestämde mig för att avsätta tid för det.

Du är kanske mest känd som författare till Våroffer och Gryningsdåd, de två första böckerna i deckarserien om Lena Borell, kriminalinspektör på grova brott i Skövde. Hur fick du idén till den bokserien?

– Det var egentligen ett hop-plock av olika idéer samtidigt som jag ville testa en helt annan genre. Jag brukar säga att Våroffer var ett experiment, och så var det verkligen. När det gällde Gryningsdåd var det klart redan från början att det skulle bli en kriminalroman, med Våroffer var det betydligt mer osäkert vart mina tankar skulle ta vägen.

Maria Richardssons böcker.

Vad tycker du är roligast respektive svårast med att skriva deckare?

– Roligast är att hitta på nya fall och intriger, försöka få det att hålla ihop på ett snyggt sätt, samtidigt som min huvudperson Lena måste fortsätta utvecklas genom serien. Svårast är researchen, exempelvis polisarbetet, att försöka få det realistiskt.

Du har också skrivit två böcker för unga vuxna, Den blomstertid nu kommer och Allt blir återfött. Vad tycker du är den största skillnaden mellan att skriva i dessa två genrer?

– Den stora skillnaden är att mina deckare fokuserar på fall som ska lösas, att en stor del av deckarna handlar om Lena Borells jobb som polis. I övrigt tycker jag inte att skillnaden är så stor, jag betecknar alla mina romaner som relationsromaner. Men när jag skriver böcker för unga vuxna tänker jag mer på hur det jag skriver kommer att uppfattas, hur det kommer att tas emot.

Är det något särskilt du vill förmedla genom dina böcker?

– Ja, absolut. I debutboken Den blomstertid nu kommer exempelvis, där ville jag få fram att det kan vara jobbigt på högstadiet av hur många anledningar som helst, att det är svårt att befinna sig mitt emellan barn och vuxen. Jag ville skapa hopp, ville förmedla att hur bedrövligt det än kan kännas just då så kommer den här tiden att passera. Jag ville också få folk att inse att ”allt var bättre förr” är en sliten fras som inte alls stämmer i alla lägen.

Vad har du på gång härnäst? Blir det fler böcker?

– Självklart blir det fler böcker! Jag har många olika tankar på nya projekt, men det som ligger närmast i tiden är att min femte bok, tredje delen i Lena Borell-serien, släpps som pappersbok, ljudbok och e-bok i mars 2022. Den heter Fallet Nathalie.

Var hittar man dig om man vill fortsätta följa ditt författarskap?

– Framförallt på http://mariasforfattarblogg.com. Där finns min hemsida, min blogg och all övrig info om mig och mina böcker.


Sociala medier:
Hemsida: http://mariasforfattarblogg.com
Facebook: @mariasforfattarsida
Instagram: @maria_richardsson


Tidigare gäster på bloggen:

Författarintervjuer

Författarintervju: Sofia Brattvall

Sofia Brattvall, författare till Nyckelstenarnas hemlighet – Nyckeln till tiden. Foto: Stefan Jonason

Sofia Brattvall romandebuterar den 26 november med äventyrsfantasyn Nyckeln till tiden. Jag har haft förmånen att intervjua den rykande aktuella fantasyförfattaren.

Berätta lite om dig själv!

– Jag är en glad och social fantasy- och scifinörd som älskar dramaturgi och särskilt monomyten. Jag har tidigare arbetat som filmproducent, regissör, kommunikatör och projektledare och nu hoppas jag på att leva på att vara författare. 

Du är aktuell med fantasyboken Nyckeln till tiden. Berätta om den.

Nyckeln till tiden är första delen i en fantasyserie som kallas för Nyckelstenarnas Hemlighet. Den riktar sig främst till unga läsare 12-16 år. Men jag har fått höra att även äldre och vuxna uppskattar boken så jag hoppas att även fler äldre kommer att gilla den.

Boken handlar om 15-åriga Teodor som rycks bort från sin inrutade vardag i Arboga och kastas in i ett uråldrigt sällskap som kämpar för att förstöra de övernaturliga nyckelstenarna, vars krafter hotar att förgöra världen. Med Nyckeln till tiden reser Teodor och sällskapet Protectores de los Piedras tillbaka i tiden och ställs bland annat öga mot öga mot blodtörstiga gladiatorer i det svunna romarriket. Handlingen är rapp, dramatisk och ämnar att utbilda målgruppen inom vetenskap och historia samtidigt som den är underhållande. Jag hoppas att stimulera ungas nyfikenhet och upptäckarglädje samtidigt som de lär sig om gott och ont och den nyanserade gråskalan där emellan.

Nyckelstenarnas hemlighet – Nyckeln till tiden (Ekström & Garay, 2021).

Hur fick du idén till boken?

– Grundidéen till bokserien kom till mig för ungefär 12 år sedan. Då var jag inte alls van vid att skriva och satt mest och funderade på världen och karaktärerna. Jag funderade över vad för sorts bok jag allra helst hade läst när jag var liten och bestämde mig för att skriva den. Under åren har jag gått skrivarkurser och jobbat om boken då och då tills jag kände att den är så pass bra att en större publik kan få ta del av den. Nästa bok kommer inte behöva lika lång tid för det mesta av handlingen är redan satt och nu har jag rutinen inne att skriva snabbt. 

Vad har varit det roligast respektive det svårast med att skriva Nyckeln till tiden?

– Roligast har varit att lära sig om dramaturgi, världsbygge och karaktärsutveckling. Alla dessa otaliga kurser jag har gått har gett någon ny fantastisk insikt som hjälpt boken bli bättre och bättre. Det roligaste har även varit att lära känna Teodor och de andra karaktärerna. Jag har så varma känslor för dem att det känns som att de är vänner från en annan värld.

Vad har du på gång härnäst? Blir det fler böcker?

– Ja, planen är att det ska bli 13 böcker totalt, men som många kämpande författare vet så är det svårt att nå ut om man inte har ett stort förlag i ryggen. Mitt förlag, Ekström & Garay är superproffs ut i fingerspetsarna och guidar mig mycket, men jag behöver göra stor del av marknadsföringen själv. Och sånt tar tid. Om jag märker att böckerna uppskattas och att jag kan leva på yrket så kommer det garanterat bli 13 st. Annars tänker jag att jag kör så länge det håller ekonomiskt =)

Är det något särskilt du vill förmedla genom dina böcker?

– Ja!! Min ambition med bokserien Nyckelstenarnas Hemlighet är att på ett underhållande sätt ge ungdomar hopp om en framtid präglad av gemenskap och samarbete. Jag vill inspirera dem till modet att gå sina egna vägar, samtidigt som de respekterar andras olikheter och perspektiv. Jag vill inspirera till nyfikenhet och demonstrera hur vetenskap och magi inte är varandras motsatser, utan snarare olika sätt att definiera de stora mysterierna i vår omvärld. 

Var hittar man dig om man vill fortsätta följa ditt författarskap?

– Jag finns på Instagram – @nyckelstenarnashemlighet, där jag lägger upp lite ditt och datt runt serien och mitt författande. Om man vill läsa mer om serien kan man även gå in på www.nyckelstenarnashemlighet.se och läsa mer. På hemsidan kan man även förhandsbeställa personligt signerade böcker =)

Vill rikta ett stort tack till min fantasysyster Anna Granberg som bjöd in mig till hennes blogg och om du som läser detta inte har satt tänderna i hennes bok, Solens dotter, är det hög tid att du gör det =). Det är en fantastiskt spännande fantasybok för alla som älskar äventyr och fantasy.

Stor kram även till alla fina bokbloggare som har recenserat min bok och alla ni som stöttar fantasyförfattare i Sverige. Det är en genre som verkligen inte får det utrymme den förtjänar och ni betyder så mycket =)


Tidigare gäster på bloggen:

Nyheter, solens dotter

Visste du att Solens dotter finns som talbok på Legimus?

Solens dotter finns tillgänglig som talbok med text för personer med läsnedsättning, s.k. Daisy-format. Myndigheten för tillgängliga medier (MTM) har gjort den tillgänglig via Legimus. Boken är inläst av Karin Rosén. Jag är mycket glad att boken efterfrågats så att fler kan ta del av Damiana och Sandreons berättelse.

Vad är en talbok? En talbok är inte detsamma som en ljudbok. Talböcker produceras i enlighet med §17 i lagen om upphovsrätt till litterära och konstnärliga verk. Upphovsrättslagen medger att MTM gör framställningen utan att på förhand meddela upphovspersonen. Källa: MTM

Gästblogg, Vägen till romandebuten

Gästblogg: Anna Jansdotter om vägen till romandebuten

Hög tid att ge plats åt en ny spännande gästbloggare! Anna Jansdotter debuterade nyligen med den romantiska och normbrytande fantasyn Stjärnbärarens önskan, som är den första delen i Stjärnskådartrilogin. Här berättar hon inspirerande om sin väg till romandebuten.


Till slut gick det

Stjärnbärarens önskan av Anna Jansdotter (Saga Egmont, 2021)

”Du kanske ska skriva något annat, något nytt?”

Det fanns inget som rörde upp känslorna mer än den meningen. Skriv något nytt. Det var en svindlande, ack så provocerande, tanke. Jag var duktig på att skriva, fick ofta höra det, men var det någon idé ens att testa på en annan genre? Jag kunde ju inte låta bli att glänta på portarna till en annan värld. Att mina fagra män med magiska krafter alltid ploppade upp oavsett vad jag skrev. Envisheten formligen bubblade i mig när jag klickade upp ett nytt Worddokument och började skriva på ytterligare ett fantasymanus, nämligen min debut.

Jag hade en snårig väg framför mig. Utan kapital och kontakter kunde jag bara hoppas på att rätt person skulle få upp ögonen för min romantiska och normbrytande fantasy. En dag. Love och Melinde fortsatte pocka på min uppmärksamhet. Det fanns en lucka att fylla i den svenska fantastiken. Jag kunde inte vara den enda som saknade en berättelse om två alvprinsar som längtade efter att få vara tillsammans och kampen mellan ont och gott.

När jag började skriva på boken hösten 2015 hade jag inte speciellt höga förväntningar. Efter otaliga standardrefuseringar på tidigare manus, orimliga krav på mig själv och en strävan efter att göra alla nöjda ville jag bara skriva för min egen skull och inte vända mig till förlagen förrän det kändes rätt. Jag läste på om skrivandets hantverk och lärde känna min egen författarröst på djupet. Såg pusselbitarna sakta men säkert falla på plats – där var ju Stjärnskådartrilogin! Och det kändes så ända in i själen bra. Men jag blev ändå nedslagen av det faktum att få förlag vågade satsa på svensk fantasy. Det fanns ingen efterfrågan. Läsarna föredrog fantasy på engelska. Men kunde det inte finnas läsare som inte hade något val med tanke på det skrala utbudet av just svensk fantasy? Det var något jag ville ändra på.

Anna Jansdotter. Foto: Marcus Liedholm

Och jag skrev. Stjärnbärarens önskans första utkast tog ett år. Därefter redigerades det i omgångar innan jag började känna suget efter att skicka in manuset till förlag 2018. Refuseringarna kom, men några av dem var positiva och personliga. Jag blev kallad författartalang och mitt manus en riktig bladvändare, men något fattades. Läsarna. Fortfarande var genren för smal och jag uppmuntrades återigen till att skriva nytt, men envis som jag var mailade jag en förläggare på ett mindre förlag som jag tidigare haft kontakt med och frågade om hon kunde tänka sig att läsa en omarbetad version av manuset, och det ville hon. Tyvärr blev det nej, men hon tyckte att jag skulle starta upp mitt författarkonto på Instagram. ”Skapa en hype och ge dig fan på att det ska gå”, var förläggarens ord. Och jag började successivt bygga upp mitt författarkonto under våren 2019 med anekdoter, refuseringar, glimtar ur mitt manus, kontakter med agenturer samt illustrationer på mina karaktärer. Sakta men säkert började målgruppen hitta mig och jag fann en gemenskap bland andra svenska fantasyförfattare och bookstagrammare som jag inte visse fanns. Och det var här jag hittade min agent. Tillsammans jobbade vi med Stjärnbärarens önskan tills manuset var slipat till perfektion, sedan gav vi oss ut på förlagsjakt.

2020. En mycket lång väntan inleddes. Refuseringarna trillade in. Fullt på utgivningslistan. Vågade inte ta sig an bokserier just nu. Passade inte in. Läser gärna fler manus av författaren i framtiden. Inga svar. Förlagslistan krympte allt mer. Till slut stod det mellan två stora förlag: Rabén & Sjögren och SAGA Egmont. Manuset hade klättrat högt i båda manushögar och jag var nära på att slå knut på mig själv. Vilket förlag skulle slutligen tacka ja till manuset? Det blev SAGA Egmont som tackade ja. Av Rabén fick jag ett lektörsutlåtande som jag använde till att finslipa manuset ytterligare. Och nu finns Stjärnbärarens önskan ute som e-bok. Så till er som också skriver fantasy och brinner för genren lika mycket som jag gör. Ge inte upp! Förr eller senare läser rätt person ert manus.

Anna Jansdotter


Fakta: Anna Jansdotter

Biografi: Anna Jansdotter är en mälardalsk tös som är bosatt i nordvästra Skåne med sambo och katterna Artemis och Luna. Hon debuterade nyligen med den romantiska och normbrytande fantasyn Stjärnbärarens önskan, som är den första delen i Stjärnskådartrilogin.

Sociala medier:
Instagram: @anna.jansdotter
Hemsida: annajansdotter.com


Tidigare gäster på bloggen:

Gästblogg, I media, månens son

Att skriva en uppföljare

Förra veckan gästbloggade jag hos författaren och skrivkursledaren Sabine Mickelsson på www.sabinemickelsson.com. Här kan du nu läsa mitt inlägg, som handlar om att skriva en uppföljare, i sin helhet.


Anna Granberg är författare och skriver fantastik och romance, allra helst i kombination. Hennes debutroman Solens dotter, en fantasy romance om en kvinna med hemliga förmågor och en halvgud med uppdrag att döda henne, släpptes tidigare i år på Seraf förlag. Uppföljaren Månens son kommer ut hösten 2022. Anna har också medverkat med noveller i sju antologier. Hon har en examen i journalistik och har jobbat många år med kommunikation i en kommun och på en statlig myndighet men är nu egenföretagare och satsar helhjärtat på skrivandet.

Jag har hört flera erfarna författare säga att den andra boken är svårast att skriva. Om det ligger något i det kan jag kanske pusta ut nu, för jag skickade nyligen in manuset till min andra bok till förlaget. Men för mig var det inte så.

Jag tror att det beror på att jag skrev råmanuset till uppföljaren redan innan min debutroman Solens dotter hade blivit antagen. Därför slapp jag hämmas av förväntningar och press.

Jag tror nämligen att förväntningarna – ens egna och läsarnas – på den andra boken kan hämma en när man skriver. Som författare vill man inte göra läsarna besvikna. Det är nog fler författare än jag som helst vill att den andra boken ska bli ännu bättre än den första, överträffa sig själv! Då är det ju inte så konstigt om man känner press som hämmar ens kreativitet och får en att tvivla på sig själv och sin förmåga att nå upp till förväntningarna.

För mig kom som tur är de där jobbiga tankarna inte förrän alldeles nyligen, när jag redigerade manuset till uppföljaren Månens son en sista gång innan jag skickade in det till förlaget. Vi hade redan skrivit avtal utan att förlaget läst manuset, även om det fanns där i min dator, men jag ville ge det en putsning till. Jag är nämligen något av en perfektionist och tycker alltid att jag borde kunna göra saker bättre. Då kom självtvivlet och tankarna: Kommer förlaget gilla boken? Kommer läsarna gilla boken? Är det här vad läsarna förväntar sig, eller förväntar de sig kanske en annan historia, mer lik den första?

Solens dotter har fått många fina recensioner och betyg i sociala medier från läsare. Det gör mig oerhört glad och stolt! Men eftersom jag naturligtvis vill att de som gillat min första bok även ska gilla nästa bok i serien blir det också en sorts press. Därför är jag glad att jag skrev den andra boken innan den första publicerades, så att dessa tankar inte störde mig under själva skrivandet.

För mig var första boken helt klart svårare att skriva. Den tog mig mer än ett decennium från idé till förlagsinskick. Det tog tid både att få historien på pränt och att lära mig hantverket tillräckligt väl för att få manuset så som jag ville ha det. Den första boken var en läroprocess. Vid den andra visste jag hur jag skulle göra. En annan sak som gjorde det lättare andra gången var att bokens värld och magisystem redan var uppfunnet. När man skriver fantasy är ju världsbygget en väsentlig del.

Den andra boken gick av bara farten. På bara sex månader skrev jag ett första utkast. Jag skrev på ren lust och älskade både karaktärerna och historien, som jag tycker är både spännande och berörande. Bokens främsta tema är mobbning, en fråga som på grund av egna upplevelser är viktig för mig. Men den handlar också om kärlek, vänskap, hämnd och förräderi. Men framförallt är Månens son ett fantasy-äventyr där vad som helst kan hända …

Faktiskt skrev jag uppföljaren lite som prokrastinering medan jag sköt upp redigeringen av min första bok, eftersom redigering är något jag finner ganska segt och tidsödande. Det finns ju alltid något man kan förbättra! (Sa jag att jag är perfektionist?) Redigeringen kan därför synas ändlös.

Kanske tycker någon att det är dumt att skriva andra boken innan man ens vet om den första kommer att bli utgiven? Det tycker inte jag. Jag skrev ju min första bok utan att veta om den skulle bli publicerad. Att skriva den andra under samma förutsättningar är för mig inget konstigt. För mig är skrivandet något roligt som får mig att må bra. Det är något jag vill göra oavsett om jag vet om det jag skriver blir utgivet eller ej, eller om den tid jag lägger ner någonsin kommer att betala sig i pengar.

Visst finns nervositeten och självtvivlen kvar. Men jag har skrivit en historia som jag ville berätta och som jag njöt av att skriva. Nu kan jag bara hoppas att det finns fler som jag där ute, som också kommer att älska mina karaktärer och finna storyn spännande. Mer än så kan jag faktiskt inte göra.

Hitta Anna!
Instagram > @anna.m.granberg
Hemsida > annagranberg.nu 
Facebook > www.facebook.com/anna.granberg.writer 

Gästblogg, I media, månens son

Gästbloggar hos författaren Sabine Mickelsson om att skriva en uppföljare

I går gästbloggade jag under rubriken Att skriva en uppföljare på författaren Sabine Mickelssons skrivarblogg. Tack Sabine för att jag fick gästa din fina blogg igen!

Läs mitt gästbloggsinlägg här: https://www.sabinemickelsson.com/blogg/gastbloggare-att-skriva-en-uppfoljare

Jag har tidigare gästbloggat hos Sabine på temat Att få och fånga idéer. Det inlägget hittar du här: https://www.sabinemickelsson.com/blogg/gastbloggare-att-fa-och-fanga-ideer

Evenemang, Författarpresentationer, Nyheter

Boka mig för författarbesök via Författarcentrum

I augusti blev jag antagen som debutantmedlem i Författarcentrum Öst!

När jag ansökte om medlemskap fick jag skicka in Solens dotter för granskning hos en invalskommitté som bedömer böckernas konstnärliga och/eller vetenskapliga värde. Språkbehandling, gestaltning och trovärdighet är de främsta ledorden, enligt Författarcentrums egna uppgifter. Jag är mycket glad att ha blivit antagen, då det är något av en kvalitetsstämpel. Dessutom gör det att det nu är lättare att boka mig för författarbesök! Du är välkommen att boka mig till författarbesök på exempelvis skolor och bibliotek via Författarcentrum. Jag följer Författarcentrums rekommendationer för arvodering av författarbesök.

Länk till författarpresentation och bokning: https://ff.forfattarcentrum.se/forfattare/4797/Anna_Granberg

Evenemang, Nyheter

Nytt datum: Möt tre författare på bokevent med författarsamtal – 28 november i Haninge!

Författarna Anna Granberg, Madelene Lundvall och Patricia Buske. Möt dem alla den 28 november i Haninge!

Bokeventet som var planerat till den 5 september blev tyvärr uppskjutet på grund av för få anmälda. Nytt datum blir den 28 november. Save the date! Vi tar nya tag och hoppas på fler anmälda då. Det blir ett perfekt tillfälle att göra julklappsinköp till bokälskaren. 😉❤️

Välkommen på bokevent med författarsamtal, bubbel och tilltugg, goodiebag, bokutlottning och möjlighet att köpa signerade böcker! Kom och träffa mig Anna Granberg (författare till bl.a. Solens dotter), Madelene Lundvall (författare till bl.a. Och mörkret föll-serien) och Patricia Buske (novellförfattare) den 28 november kl. 15.00 på mysiga Chocolaterian i Haninge söder om Stockholm! Vi snackar fantasy, romance och erotik. Ta med bästa vännen, dejten eller ditt sköna gäng. Hoppas vi ses!

OBS! Endast förköpta biljetter. Begränsat antal platser pga pandemin. Lokalen erbjuder möjlighet att dela upp oss i två mindre grupper.

Mer information och anmälan

Tid: 28/11 kl. 15.00
Plats: Chocolaterian i Haninge, Nynäsvägen 3F
Biljett: Mer information och förköp av biljett på https://evenemang.chocolaterian.se/produkt/bokevent-5-9/


Evenemang, Nyheter

Möt tre författare på bokevent med författarsamtal – 5 september i Haninge!

Välkommen på bokevent med författarsamtal, bubbel och tilltugg, goodiebag, bokutlottning och möjlighet att köpa signerade böcker! Kom och träffa mig Anna Granberg (författare till bl.a. Solens dotter), Madelene Lundvall (författare till bl.a. Och mörkret föll-serien) och Patricia Buske (novellförfattare) den 5 september kl. 15 på mysiga Chocolaterian i Haninge söder om Stockholm! Vi snackar fantasy, romance och erotik. Ta med bästa vännen, dejten eller ditt sköna gäng. Hoppas vi ses!

OBS! Endast förköpta biljetter. Begränsat antal platser pga pandemin. Lokalen erbjuder möjlighet att dela upp oss i två mindre grupper.

Mer information och anmälan

Tid: 5/9 kl. 15.00
Plats: Chocolaterian i Haninge, Nynäsvägen 3F
Biljett: Mer information och förköp av biljett på https://evenemang.chocolaterian.se/produkt/bokevent-5-9/