
Foto: Chatrin Carlsson
Författaren Maria Richardsson är kanske mest känd för sina deckare. Men hon har också skrivit två romaner för unga vuxna, varav den ena blev nominerad till det stora ljudbokspriset Storytel Awards 2021 i kategorin Ungdom. Jag har haft nöjet att intervjua Maria.
Berätta lite om dig själv!
– Att skriva har alltid varit mitt största intresse, och förutom böcker skriver jag låttexter, dikter och bloggar regelbundet. Jag jobbar som skrivarcoach/lektör och leder skrivarkurser. Jag är gift, har två söner och bor i en villa utanför Skövde.
Vad fick dig att börja skriva böcker?
– Även som barn skrev jag berättelser. Jag tror helt enkelt att jag började skriva berättelser i samband med att jag lärde mig skriva överhuvudtaget, och ju äldre jag blev desto mer skrev jag, så att jag ville bli författare har alltid funnits i mig. Men det som krävdes för att få ihop min debutbok var att jag bestämde mig för att ta tag i det en gång för alla, bestämde mig för att avsätta tid för det.
Du är kanske mest känd som författare till Våroffer och Gryningsdåd, de två första böckerna i deckarserien om Lena Borell, kriminalinspektör på grova brott i Skövde. Hur fick du idén till den bokserien?
– Det var egentligen ett hop-plock av olika idéer samtidigt som jag ville testa en helt annan genre. Jag brukar säga att Våroffer var ett experiment, och så var det verkligen. När det gällde Gryningsdåd var det klart redan från början att det skulle bli en kriminalroman, med Våroffer var det betydligt mer osäkert vart mina tankar skulle ta vägen.

Vad tycker du är roligast respektive svårast med att skriva deckare?
– Roligast är att hitta på nya fall och intriger, försöka få det att hålla ihop på ett snyggt sätt, samtidigt som min huvudperson Lena måste fortsätta utvecklas genom serien. Svårast är researchen, exempelvis polisarbetet, att försöka få det realistiskt.
Du har också skrivit två böcker för unga vuxna, Den blomstertid nu kommer och Allt blir återfött. Vad tycker du är den största skillnaden mellan att skriva i dessa två genrer?
– Den stora skillnaden är att mina deckare fokuserar på fall som ska lösas, att en stor del av deckarna handlar om Lena Borells jobb som polis. I övrigt tycker jag inte att skillnaden är så stor, jag betecknar alla mina romaner som relationsromaner. Men när jag skriver böcker för unga vuxna tänker jag mer på hur det jag skriver kommer att uppfattas, hur det kommer att tas emot.
Är det något särskilt du vill förmedla genom dina böcker?
– Ja, absolut. I debutboken Den blomstertid nu kommer exempelvis, där ville jag få fram att det kan vara jobbigt på högstadiet av hur många anledningar som helst, att det är svårt att befinna sig mitt emellan barn och vuxen. Jag ville skapa hopp, ville förmedla att hur bedrövligt det än kan kännas just då så kommer den här tiden att passera. Jag ville också få folk att inse att ”allt var bättre förr” är en sliten fras som inte alls stämmer i alla lägen.
Vad har du på gång härnäst? Blir det fler böcker?
– Självklart blir det fler böcker! Jag har många olika tankar på nya projekt, men det som ligger närmast i tiden är att min femte bok, tredje delen i Lena Borell-serien, släpps som pappersbok, ljudbok och e-bok i mars 2022. Den heter Fallet Nathalie.
Var hittar man dig om man vill fortsätta följa ditt författarskap?
– Framförallt på http://mariasforfattarblogg.com. Där finns min hemsida, min blogg och all övrig info om mig och mina böcker.
Sociala medier:
Hemsida: http://mariasforfattarblogg.com
Facebook: @mariasforfattarsida
Instagram: @maria_richardsson
En reaktion till “Författarintervju: Maria Richardsson”